Schommelen, skydive, icewalk, heerlijke burgers - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van PeterS2014 - WaarBenJij.nu Schommelen, skydive, icewalk, heerlijke burgers - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van PeterS2014 - WaarBenJij.nu

Schommelen, skydive, icewalk, heerlijke burgers

Door: PeterS

Blijf op de hoogte en volg

09 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Heey!

Daar waren we weer met een verslag. Het is alweer even geleden sinds het vorige verslag. Dus ik vond het weer eens tijd worden om wat nieuws te schrijven. Of dit een lang of een kort verslag wordt, weet ik nog niet :)

De vorige keer was ik gebleven bij Wellington en de ferry naar het Zuidereiland nemen. Dus laten we verder gaan vanaf daar. De ferry leek mij heel erg leuk, maar ik heb nu ontdekt dat ik af en toe wel eens last krijg van motion sickness. Dus toen de ferry na een uur varen in redelijk ruig water terecht kwam, vond ik het niet meer zo leuk. Maargoed, er waren meer mensen van de bus die er last van hadden. En als je naar het dek ging voor frisse lucht, was het wel uit te houden. Behoorlijke wind daar, een prima plek om lekker uit te waaien. Na 1,5 uur schommelen kwamen we eindelijk weer in rustiger water en was het uitzicht echt fantastisch!
Vervolgens aanmeren in Picton, de boot verlaten en wachten op onze Stray bus. Daarna onderweg naar het Abel Tasman national park. Dat is echt een super mooie plek! Collega Pieter Wever waarschuwde mij al dat dat een plek is waar je langer wil blijven. En ik had uiteindelijk ook wel langer willen blijven dan de standaard 2 nachten die je daar bent met Stray. Maar ik zit ook aan een tijdschema vast, dus ik heb uitermate genoten van de 2 dagen daar. Je kon daar heerlijk wandelen en daarbij had je fantastische uitzichten op de zee en baaitjes met verlaten stranden.

Onderweg naar Abel Tasman heb ik nog iets gedaan wat ik heel graag wilde doen in Nieuw Zeeland. Namelijk een skydive. En Abel Tasman is 1 van de mooiste plekken om dat te doen. De planning was wat ongelukkig, gezien het op dezelfde dag plaatsvond als mijn wilde boatride. Maar het was een enorm mooie zonnige dag, dus ik moest het die dag zeker gaan doen, want je weet niet hoe het de dag erna is. Bij teveel bewolking gaat het namelijk niet door. En achteraf gezien een goede keuze, want de dag erna was.....jawel....behoorlijk bewolkt.
Dus mee met de skydive company, samen met nog een paar anderen uit de bus. Je krijgt uitleg over hoe het ongeveer zal zijn en wat je wel en niet moet doen. En na een tijd wachten is het dan jouw beurt. Skydive suit aan, ingegespt worden, wachten op je instructeur en dan het vliegtuig in. Dat was echt opgepropt als sardientjes in blik. En op naar 16.500 feet. Om er vervolgens uit te springen met de instructeur op je rug die alles regelt.
Ik heb nog nooit zoveel wind om mijn hoofd gevoeld. Wow. Je valt met 200 km/h is mij verteld en dat voel je dus wel. Gaaf om eens mee te maken en misschien wil ik nog wel voor een tweede keer gaan in Australië.

Verder heb ik in Franz Josef een ice explorer tour gedaan. Deze werd mij aangeraden door meerdere mensen en hij was echt zijn geld waard! Je gaat dan als groep met een gids de ijsgletsjer op die daar is en maakt er een wandeling. Very impressive om te zien! Je bent tussen de 3 en 4 uur op het ijs. En ook leuk was dat je met een helicopter van en naar het ijs gebracht wordt. Dus ik heb nu ook mijn eerste helicoptervlucht meegemaakt! Whoohoo!

Vervolgens ging de bus verder naar het zuiden. Eerst naar Wanaka, een enorm mooie plaats. Een groot meer met bergen in de achtergrond en verder heel erg rustig. Dat vond ik al geweldig. Maar toen kwam ik 3 dagen later aan in Queenstown. En dat is de overtreffende trap. Daar is echt zoveel te doen en heb je echt zulke mooie uitzichten, net als in Wanaka.
Queenstown staat bekend als party town, maar je kunt er zoveel meer! Ik ben slechts 1 avond naar de kroeg geweest. Met een paar leuke mensen van de bus hebben we ons die avond opgegeven voor een pub crawl (kroegentocht). Kostte maar 20 dollar en bij elke kroeg was 1 shotje inbegrepen. Das een prima prijs. Maar hierna had ik het ook wel weer gezien in de kroeg. Ik ben hier voor de natuur en leuke dingen, niet om al mijn geld uit te geven in de pub. En niet naar de kroeg gaan spaart een heel hoop dollars uit kan ik je melden! Ieder biertje in de kroeg kost minstens 5 dollar. Het is leuker en goedkoper om gewoon in de supermarkt een 12pack tui bier te kopen en dat dan samen te drinken. Meestal vind ik wel iemand die samen bier wil kopen. Hebben we beiden 6.

Dus ik spaar het geld op voor de leuke dingen. Zoals wat dan? Bijvoorbeeld de AJ Hacket Nevis Swing. De grootste schommel ter wereld met een freefall van 70 meter en een schommelbeweging van 300 meter. Whoohoo! Die was echt gaaf. Kost 120 dollar met Straybus korting, maar dan heb je ook wat. De eerste keer heb ik hem samen met Sandy uit Oostenrijk gedaan als een tandemjump. Best fijn om zoiets samen te doen als je het niet kent. Beide hadden we zoiets van Oh My God! Waar zijn we aan begonnen? Maar het was heel erg tof. We hebben heel grappig ook iets bedacht van een liedje die we gingen zingen, alvorens losgelaten te worden. Hehehe. De kerel die onze val beheerde de juiste instructie gegeven. En toen kwamen we bij het stukje tekst waar we losgelaten zouden worden. Ik dacht owh shit....en ja....de kerel heeft goed naar ons geluisterd en daar gingen we down down freeeeeeeeeeeeeeeee falling. Goed het staat wel op film ;) Je moet alleen wachten tot ik terug ben voor je het kunt zien.
Toen we weer boven waren zag ik het bordje dat extra jumps slechts 40 dollar kosten. Voor Sandy was 1 keer genoeg, maar ik wou dolgraag nog een keer, dus ik ging in mijn eentje. Deze keer achterwaarts ipv voorwaarts en het was weer echt geweldig wat voor gevoel je daarvan krijgt! En gezien Sandy niet ging, had ik een hele goede fotograaf om foto's van mijn val te maken :) Die vind je terug op facebook.

Nu hebben ze ook nog de Nevis Bungy daar. Die heb ik dan niet gedaan, maar iedereen die hem gedaan heeft vond hem geweldig. Zo kwam roommaatje Susan eens mega enthousiast de kamer binnen van I did it! Whoohoo! En die was de hele dag in extase. En echt iedereen was zo enthousiast. Wie weet dus wat ik doe als ik over een paar dagen een tweede keer in Queenstown ben.

Wat ik ook gedaan heb is een luge ride. Dat is een klein wagentje, soort van kart, maar zonder motor. Je begint bovenaan een heuvel op een track en dan volg je het helemaal tot het einde van de track. Op de dag dat we gingen hadden we geluk. Want normaal was het een rit met de kabelbaan naar boven plus 5 luge ride voor 50 dollar. Op onze dag was er een aanbieding van 7 luge rides met kabelbaan voor 59 dollar. Martin, met wie ik de luge ging doen, vond dat ook een mooie aanbieding. Dus dat gedaan. Echt humor.

Na de luge voegden Anja en Jasmin zich bij ons en gingen we voor de Ben Lomond track. Anja alleen tot halverwege en wij gingen door tot aan de top. Echt een verschrikkelijke wandeling naar de top van de Ben Lomond berg op iets van 1700 of 1900 nogwat meter. Maar wat was het uitzicht mooi als je eindelijk op de top was!!!! Er staat voor die track ongeveer 6 uur retour vanaf de kabelbaan. Maar volgens mij zijn wij wel 8 uur bezig geweest. We hebben onszelf na de wandeling beloond met een burger bij de Fergburger. Die zijn echt goed!!! En ik zeg dat niet snel over een burgertent. Want ik hou totaal niet van dingen als Macdonalds, burger king of kfc. Maar de fergburger is anders. Je krijgt een enorme burger en het smaakt ook echt supergoed. En je zit echt vol na 1 burger. Het is ook niet zo dat het direct klaar is, maar na je bestelling moet je 15 tot 30 minuten wachten tot het klaar is. Dat vertellen ze je gelijk bij het afrekenen. Het maakte dat ik 3 avonden op rij geen zin had om te koken en bij de fergburger ben geweest hihi.
De namen van de burgers die ik had zijn ook geweldig trouwens. Twee keer een Chief Wiggum. Dat is een burger met varkensvlees. En 1 keer een Codfather. Een hele goede burger met cod. Dat is supergoede vis. Beetje te vergelijken met de kibbeling die wij hebben. Maar ik geef de voorkeur aan cod. Dus die zal ik missen als ik weer thuis ben. Gelukkig duurt dat nog een tijd.

Ook nog gedaan in Queenstown is het huren van een kayak. Samen met Jasmin heb ik voor 2 uur een 2 persoonskayak gehuurd en zijn we mooi de kustlijn van het meer in Queenstown gevolgt. Leuke uitzichten heb je dan en het is heel relaxed ook in een kayak. Na dit kayak avontuur hebben we onszelf beloond met uiteraard een fergburger in de avond. Dat was nr 2 :)

Na fergburger nummer 3 heb ik Queenstown verlaten en ben op Stewart Island geweest. Supermooie natuur daar! En veel wildlife, vooral tui birds. Herkenbaar aan een heel mooi geluid. Ook hebben ze daar kiwi birds. Ik heb er nog eentje gezien voor een paar tellen in de nacht. Toen zag die ons en onze lamp en rende weer de bosjes in. Maar we hebben er eentje gezien!! Zo ook pinguïns gezien en sealions. Zo tof!
Alleen was het daar verschrikkelijk koud als de zon eenmaal onder ging. Nu ben ik dus verkouden en voel me niet 100%. Weet niet of het door Stewart Island komt of door mijn verkouden roommate in Queenstown, waarmee ik ook een dagje opgetrokken ben en Fergburger nummer 3 mee gehad heb. Maakt ook niet uit, dagje rust en morgen is het weer goed. Maar het is nu in ieder geval een mooi moment om een lazy day te hebben en om eens de tijd te nemen mijn blog bij te werken. Bij deze dus!

Groetjes uit Dunedin!

  • 09 Februari 2014 - 12:28

    Anita :

    wat een mooi verslag peter ,jij durft ook alles wat zien jij mooie dingen,kan me voorstellen dat je nog niet naar huis wilt. ja peter dat maak je niet altijd mee ,in je leven ik geniet van je verslagen jongen.blijf je nog in n-zeelland???oke ik lees alles van je we genieten er van ,oke groeten van koeno en anita :) :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 04 Dec. 2013
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 4986

Voorgaande reizen:

11 December 2013 - 14 Juni 2014

Australia / New Zealand

Landen bezocht: