Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van PeterS2014 - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van PeterS2014 - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Door: PeterS

Blijf op de hoogte en volg

16 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hoi,

Het heeft even geduurd, maar bij deze weer een stukje proza van mij over mijn belevenissen van de laatste tijd. Nu zijn dat behoorlijk wat belevenissen, dus we gaan wel zien hoe ver we deze keer gaan komen met typen.

Nieuw Zeeland is namelijk mijn bestemming sinds 3 januari. Na een geweldig oud en nieuw in Sydney ben ik naar Auckland gevlogen. Eerlijk gezegd viel Auckland een beetje tegen, had er toch iets meer van verwacht. Maar misschien ben ik wel verwend geraakt na 2 weken in de geweldige stad Sydney. In Auckland kon je een beetje rondlopen en van het uitzicht genieten in de haven. Daarnaast ben ik met een kamergenoot die een auto had nog naar een heuvel aan de andere kant van de stad gereden. Excuse me voor het vergeten van de naam. Maar op die heuvel hadden de Engelsen geschut geplaatst ter voorbereiding van het opkomen van de Duitsers. En vanaf daar had je ook een mooi uitzicht op de stad. Maar daar rondlopen was nogal sfeerloos als je net uit Sydney komt. Daarnaast waren ook nog eens redelijk wat zwervers. Dus ik was blij dat op 6 januari de Stray bus langs kwam om mij op te pikken. Wat is de Stray bus? Dat is een busmaatschappij waarbij je een buspas kunt kopen om door Nieuw Zeeland te reizen. Die brengt je dan van plek naar plek met leuke bezienswaardigheden tussendoor. En ook kun je activiteiten boeken met korting. Plus je hebt gegarandeerd een slaapplek in een hostel. Ook wel fijn. Check het maar eens op www.straytravel.com. Mijn buspas is de maximus. Dan krijg je een beetje een idee wat ik allemaal doe. En mocht je nou ook een buspas bij Stray willen kopen: laat het mij weten, want dan heb ik een kortingscode voor je!!! Daarmee help je niet alleen jezelf, maar ook mij.

De hostels moet je zelf betalen iedere keer, maar met gemiddeld zo'n 20 euro per nacht of nog niet eens, is dat prima te doen. Soms kun je ook eten erbij kopen voor zo'n 6 euro, maar af en toe is het wel fijn om zelf te koken. Zo had ik de eerste week 3 keer fish and chips en regelmatig BBQ. Beetje veel van het goede als het om ongezond voedsel gaat. Ik wil tenminste ook nog een beetje gezond blijven eten.

Wat voor activiteiten kun je doen dan? Eigenlijk heel veel. Het verschilt per dag. Iedere dag gaat er een lijst rond door de bus waarop je je kunt inschrijven voor een activiteit van die dag of de volgende. Als je geen activiteit wilt doen is dat ook OK. Iedere activiteit heeft namelijk zijn eigen prijskaartje. En om nou elke dag veel geld uit te geven aan activiteiten heb ik niet zoveel zin aan. Mijn budget moet nog een maand of 5 mee kunnen minstens. Het scheelt dat mijn 3 weken in Australië tot dusver de helft gekost hebben van wat ik verwacht had, dus ik heb een beetje speling in geval ik nu een keer boven mijn maandelijkse budget uitkom.

Activiteiten die ik zoal gedaan heb is het spotten van dolfijnen. Ik heb ze gezien en het was echt awesome! Afhankelijk van de samenstelling van de dolfijnen had je er ook mee mogen zwemmen, echter niet in dit geval. Want er waren kleine Flippers aanwezig en dan mag het niet. Nu moet ik zeggen dat het bekijken vanaf de boot al leuk genoeg was en ik ook niet perse het water in hoefde.

Iets anders wat ook leuk was is dat de buschauffeur onderweg van Auckland naar de Bay of Islands nog stopte bij een vogel conservatie centrum. Hier brengen ze gewonde vogels weer op de been, om ze daarna weer vrij te laten in de natuur. Hier heb ik een echte Kiwi bird geaaid en ook bijv een pratende Tui (spreek uit als Toe - ie) bird gezien.
Meer vogelinfo op www.nbr.org.nz

Wat ook heel erg leuk was, was de excursie naar Cape Reinga. Dit is het meest noordelijke punt in Nieuw Zeeland en hier komen 2 oceanen bij elkaar. Namelijk de Pacific en de Tasman Sea. Je kunt de zeeën ook echt tegen elkaar aan zien botsen op dat punt. Echt tof om te zien.
Iets anders tofs is wat we daarvoor deden. Namelijk met de bus over het 90 mile beach rijden, wat eigenlijk geen 90 mile is, eerder 90 km. Af en toe kwam de Kiwi humor van de buschauffeur naar boven en stuurde die even richting de zee. Waarna we door een golf heenreden met als effect dat het water metershoog opspatte. Geweldig.
Ook geweldig was de plek waar we heen gingen. We gingen namelijk naar metershoge duinen om die te beklimmen.....wat toch wel flink wat energie kostte en even duurde voor je boven was. En om vervolgens binnen een seconde of 10 a 15 weer beneden te zijn. Hoe? Tadaa! Met een bodyboard natuurlijk! Hier gingen we sandboarden. Heb het 3 keer gedaan en zat onder het zand daarna, maar het is echt geweldig om te doen.

Een andere erg leuke activiteit was het bekijken van glowworms in een grot. Hierbij ging je met een gids door een tweetal grotten. De gids kon het echt leuk vertellen. En eigenlijk op een heel relaxte manier heb ik glowworms in een grot gezien. Eerst in een grot waar je doorheen loopt, maar later met een rubberbootje door een grot waar het echt stikte van die beestjes. Als je naar boven keek was het net een rijke sterrenhemel. Echt supertof om gezien te hebben.

Een andere herinneringswaardige activiteit is het lopen van een great walk. Nieuw Zeeland kent enkele van de greatest walks of the world. En daar heb ik eentje van gedaan! Het betreft de 1 daagse Tongariro Alpine Crossing. Dit is een wandeling van 19.4 km door bergachtig gebied. We moesten enorm vroeg opstaan, want Kathy a.k.a. Shaft, onze busdriver zei eerst dat we om 7 uur zouden vertrekken 's morgens. Maar in de avond kwam ze langs om te zeggen dat het 6 uur moest worden. Damn, das vroeg! Maar ok, ik was rond 6 uur klaar om mee te gaan met de bus en even voor half 7 vertrokken we. Dat van 6 uur bleek half 7 te zijn. Ze kent de groep ondertussen hahaha. En meestal vertekken we te laat, dus vandaar dit grapje.
We kwamen in dit geval vanuit Whakahoro en dat spreek je uit als fhak - a - hor - o. Mooie plaatsnamen bedenken die Kiwi's dus. Hier hebben we overnacht bij Blue Duck Lodge en dat is echt een toffe locatie die ik je aan kan raden als je van natuur houdt.
Nou goed, onderweg naar de walk. Het was een flinke tijd rijden met de bus over een slingerweg door de bergen, waarbij je vaak zo de afgrond in keek als je uit het raam keek. Hehe, dat is Nieuw Zeeland. Hierna aangekomen bij de organisatie van de walk. Heel fijn dat deze lui eerst je uitrusting checken voordat ze je toelaten tot de walk. Wat je niet hebt, maar wel nodig hebt, kun je bij hun huren. Mijn korte broek bleek geen probleem te zijn, enige wat ik moest huren was een thermoshirt en een regenjas. Prima. Nadat iedereen bekeken is en afgerekend had werden we met een busje naar de start van de walk gebracht.
En zo begonnen we dus om 9.20 uur met de walk. Iedereen een beetje in zijn eigen tempo. Sommigen waren echt heel snel en ik had voor mijn doen een normaal tempo. De hele walk heb ik gelopen met Gonda, die de dag ervoor ook opgestapt is in de bus. Een mede noorderling uit Friesland, dus het bewijs dat Groningen en Friesland best met elkaar overweg kunnen is weer geleverd ;) Ons mooie projectje is ook geslaagd. We hebben er een project van gemaakt om bij iedere KM paal die we tegenkwamen op de foto te gaan. Met als het kan iedere keer een andere pose. Ook fijn van dit project was dat je toch af en toe even stil staat en wat kunt drinken of eten en dan weer doorgaat. Om 16.55 arriveerden we bij het eindpunt. Precies op tijd, want de bus zou ons meenemen om 17 uur.
Dus we hadden het perfecte tempo! De views die we hadden tijdens de wandeling waren echt amazing. Van rokende vulkanische activiteit / geisers tot aan helder blauwe meren en van letterlijk in de wolken lopen tot aan lopen op een Mars achtig landschap was dit toch wel een fantastische ervaring.

En nu ben ik in Wellington. Hier ben ik nog t/m 18 januari en de 19e ga ik op de boot naar het Zuidereiland. Even een paar dagen relaxen. Want dat elke dag opstaan om en nabij 6 uur en in de bus klimmen word op den duur wel een beetje veel van het goede. Vandaag heb ik dan dus ook helemaal niks gedaan. Gewoon even relaxen en verder niks.
Gisteren heb ik een Lord of the Rings tour gedaan. Deze kon je doen voor 40 dollar, dus das een koopje. Leuk om eens te zien. Ze laten je eerst een paar scènes zien en dan loop je naar de exacte plek waar het opgenomen is. Met wat uitleg erbij hoe het dan opgenomen is. Verder brengen ze je naar de shop van de Peter Jackson studio's en wijzen ze de studio's aan waar de films worden opgenomen. Ik weet nu bijv ook waar King Kong opgenomen is. Het ziet er helemaal niet uit als een studio, eerder als een oude fabriek. In de shop heb ik overigens niks gekocht, zoals te verwachten betaal je voor alles echt de hoofdprijs.

Het volgende verslag kan wellicht even op zich laten wachten, want ik heb niet altijd een internet verbinding hier. Nu toevallig wel, maar als ik straks richting de kleinere plaatsen op het Zuidereiland ga is het misschien niet aanwezig, of heel erg duur. Dus jullie merken het vanzelf wel. Tot het volgende verslag!

  • 16 Januari 2014 - 12:02

    Bertg:

    Leuk reisverslag Peter! Ik ben benieuwd hoe het zuider-eiland je zal bevallen. Heb gezien dat dat een beetje op een tropisch regenwoud eruit ziet. Veel plezier en veel fotos maken hé. ;-)

    Groeten, Bert

  • 16 Januari 2014 - 18:07

    Mark D:

    Leuke dingen allemaal jongen! ;) Super leuke ervaringen die je je leven lang zullen bij blijven denk ik.
    Gr, Mark

  • 16 Januari 2014 - 22:35

    :

    Ja jongen. Dat denk ik ook dat dit mij mijn hele leven bijblijft. Ik weet nu zeker dat ik spijt zou krijgen als ik het niet gedaan had. Het is echt tof hier. En ik ben nog maar een maand onderweg. Heel gek, aan de ene kant voelt het alsof ik al enorm lang weg ben, gezien ik al zoveel dingen gezien en gedaan heb denk ik. Maar aan de andere kant voelt het alsof ik nog maar net van huis vertrokken ben. Maar dan kijk ik op de kalender en ben ik al meer dan een maand van huis. Maar het is hier nog veel te mooi om terug te gaan en weer in de oude sleur terecht te komen. Daarnaast wordt er door Inge heel goed op mijn huis gepast. Dus zij kan van mijn huisje blijven genieten en ik geniet er hier nog even van! Owh en Mark, als het je leuk lijkt om bijvoorbeeld 3 weken of een maandje samen te reizen dan moet je het zeker even laten weten! ;)
    Ik voel me soms net een Chinees zoveel foto's als ik soms maak, dus de stapel foto's blijft groeien. Mijn telefoon is al bijna vol.... Momenteel heb ik al 7,5 gb aan film en foto's. Gelukkig zet ik alles in dropbox.

  • 17 Januari 2014 - 19:41

    Bc.smeding:

    hoi peter, mooi dat het je nog naar de zin gaat,zo gauw als het mogelyk is stuur nog maar wat foto''s groetjes pa en ma,

  • 18 Januari 2014 - 00:28

    :

    Moi pa en ma,
    Er zitten een hele hoop in de mail nu.

    Groetjes
    Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 04 Dec. 2013
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 4997

Voorgaande reizen:

11 December 2013 - 14 Juni 2014

Australia / New Zealand

Landen bezocht: