Roadtrip Great Ocean Road, Adelaide, Port Lincoln - Reisverslag uit Darwin, Australië van PeterS2014 - WaarBenJij.nu Roadtrip Great Ocean Road, Adelaide, Port Lincoln - Reisverslag uit Darwin, Australië van PeterS2014 - WaarBenJij.nu

Roadtrip Great Ocean Road, Adelaide, Port Lincoln

Door: PeterS

Blijf op de hoogte en volg

09 Mei 2014 | Australië, Darwin

Hoi allemaal,

Zoals beloofd, hierbij het vervolg van het vorige verslag.
Het is alweer dik 1,5 maand geleden dat ik met Susan op roadtrip ging richting de Great Ocean Road, Adelaide, Port Lincoln en terug naar Adelaide. Dus laten we beginnen met jullie te updaten vanaf daar.

Op de 21ste of 22ste maart hebben we onze campervan opgepikt en zijn de reis naar de Great Ocean Road begonnen. Gezien de pickup locatie van de van behoorlijk buiten Melbourne lag, moesten we eerst ongeveer 3 kwartier reizen met de trein. Maar de treinverbindingen rond Melbourne zijn erg goed gelukkig. En het was leuk om een stukje in de trein te zitten daar.
Vanaf de pickup locatie van decampervan had je 2 mogelijkheden om naar de GOR te rijden. Eentje terug naar Melbourne en door de stad of een scenic route volgen en dan met de ferry over van Sorrento naar Queenscliff. Dat laatste gedaan.

Voordat we verder gaan met het verhaal moet ik bekennen dat ik er "verkeerd" aan gedaan heb om eerst naar Nieuw Zeeland te gaan. Het was echt zo geweldig daar! En ik mis het ook. Ik ben daar aardig verwend geraakt door al die mooie natuur, landschappen, leuke plaatsen etc. Australië is tof om te zien, maar na Nieuw Zeeland gezien te hebben is Australië niet meer zo "awesome" als het zou zijn wanneer ik NZ voor het laatst bewaard had.
Neemt niet weg dat ik in Australië zeker ook toffe dingen zie. Denk aan rode rotsen, mooie cliffen, desert, tropische landschappen of enorm uitgestrekte landschappen. En uiteraard het uren rijden en nauwelijks andere auto's tegenkomen. En de roadtrains zien. Wat ik erg tof vind. Maar zoals je misschien wel merkt in de manier waarop ik type vind ik Nieuw Zeeland echt veel mooier dan verwacht en ook mooier dan Australië. Ik ga dus zeker een keer terug naar Nieuw Zeeland. Australië heb ik na 1 keer wel grotendeels gezien. Op bepaalde plekken na waar ik graag nog eens heen ga.

Maar nu verder met het oorspronkelijke verhaal:
We volgden de scenic route naar de ferry. Nou was de weg niet zo scenic als die zou moeten zijn volgens de kerel van de campervan rental, maar dat komt zeer waarschijnlijk omdat we beiden in Nieuw Zeeland geweest zijn. Het zag er leuk uit, dat wel, maar dat het nou zo scenic was konden we beiden niet zeggen.
De overtocht met de boot was wel erg leuk. Duurde een uurtje ongeveer en was relaxed. Ook nog een paar dolfijnen zien zwemmen. Ook daarvan al loads gezien in Nieuw Zeeland en er zelfs mee gesnorkeld. Maar ze blijven leuk om te zien.

Toen nog een paar uur rijden en het werd tijd voor onze eerste overnacht stop. Het plan was om gratis kampeerspots te vinden, maar dat blijkt steeds minder mogelijk te zijn in Australië. Uiteindelijk vonden we een camping en waren we iets van 36 dollar lichter voor een stukje gras met stroomaansluiting. Het was best een mooie camping, maar wel prijzig. Zoals alles hier heel prijzig is, wat ik ook al in mijn vorige verslag geschreven heb. Dat heeft er wel voor gezorgd dat ik bepaalde gedeeltes van mijn reis sneller doe dan oorspronkelijk gepland. Zo wil ik bijv de oostkust in een week of 4 doen ipv 6 of meer. En de westkust heb ik gedaan in 3 week ipv 4 - 6 week.

Laten we verder gaan bij de camping. Als we iedere nacht rond de 36 dollar moeten betalen voor overnachtingen zou het veel duurder worden dan begroot. We hadden immers in gedachten om gratis te slapen met een campervan. Dus wat we gedaan hebben de volgende tien dagen is vragen bij informatie sites (vvv kantoor) wat de gratis kampeer mogelijkheden zijn. Daar hebben we veel aan gehad. We hebben nog 2 betaalde campings gehad en de rest was gratis. Zelfs gratis showers kunnen vinden in sommige plaatsen. Helemaal tof! Verder nog 1 keer een hele goedkope plek waar je voor een tientje een nacht kon staan. En dan nog 2 keer een plek gehad waar je officieel zou moeten betalen. De ranger zou 's ochtends bij je langskomen. Maar beide keren niemand gezien, dus scheelt weer! Voorzieningen verschilden per locatie. Vaak hadden we niks en soms alleen een toilet. Voor een douche konden we vragen bij een informatie site of er eentje gratis in de buurt was of we betaalden 5 dollar om te douchen op een camping.

Oowh, 1 van die keren op die plek waar de ranger 's ochtends langs zou moeten komen was echt een horror night. Op die avond stikte het van de mosquitos, echt honderden of duizenden en allemaal wilden ze heel graag de auto in komen. Op de auto klonk het alsof we in de regen stonden, maar feitelijk waren dat de mosquitos. Conclusie: we konden de auto niet uit. Naar een andere plek rijden was ook geen optie. Het was al donker en rijden in het donker is niet toegestaan met de campervan. Ook niet prettig, want je moet dan enorm alert zijn op overstekende kangaroos. Die wil ik ook zeker niet raken, als dierenliefhebber. Daarnaast had ik Susan beloofd geen wildlife te raken haha. En die belofte heb ik gelukkig ingelost.
Die avond en nacht dus niet de auto uitgegaan. Naar achteren geklommen naar het slaapgedeelte en als avondeten hebben we maar chips, rijstcrackers en nutbars gehad. Je moet toch wat!
De volgende ochtend was de auto zwart van de dode mosquitos, maar de overlevers waren gelukkig verdwenen.

Op deze trip hebben we ook de Great Ocean Road gereden. Dat de GOR nou echt zo "great" is konden we beiden niet zeggen. Op de plaatjes ziet het er allemaal veel mooier uit en op veel gedeeltes rij je niet eens langs het water. Maar het zien van de Twelve Apostles was wel erg tof en een stukje verderop zagen we nog een paar van dat soort rotsen. Dus uiteindelijk genoeg fotomomentjes!

Nu hou ik ook wel van fotograferen en gezien Susan een goede spiegelreflex bij zich had, had ze geluk :) Ze heeft nu heel wat mooie foto's in een toffe scenery. Ik bleek een goede cameraman te zijn hehe.

Na de GOR de afslag genomen richting de Grampians. Een national park een stukje het binnenland in. Hier kon je mooi wandelen, dus dat uiteraard gedaan. Net op 1 van de heetste dagen uiteraard gingen wij een wandeling doen van ongeveer 4 uur. Na dagen van koel weer en regen. Susan dacht aan opgeven, maar we hebben de top uiteindelijk toch weer bereikt en genoten van het uitzicht! Dat is namelijk de beloning die je vaak krijgt na een hike. Een heel mooi uitzicht. Alweer genoeg mogelijkheden voor mooie foto's.

Na de Grampians verder gereden richting Adelaide, alwaar we op een camping overnacht hebben. En hierna verder richting Port Lincoln. Doel was om hier een cage dive te doen met witte haaien. Echter helaas bleek dat de sharksightings de laatste weken erg schaars waren toen we daar aangekomen waren. Op veel trips waren niet eens haaien gezien. Dus we stonden voor de keuze om 500 dollar te betalen met een grote kans niet eens een witte haai te zien. Een no show levert alleen een voucher op om binnen een jaar nogmaals te gaan voor halve prijs. We hebben helaas moeten zeggen om geen sharkdive te doen. Uiteindelijk zijn we dus voor niks naar Port Lincoln gereden, maar de roadtrip was het wel waard. Uiteindelijk veel fun gehad, een mooi strand gevonden in de buurt van Port Lincoln en veel mooie landschappen gezien!
En ondanks dat we geen cage dive gedaan hebben toch nog een haai gezien! Op 1 van onze gratis overnacht spots kwamen we aan bij een hele mooie plek aan zee. Het heet Redbanks. En ineens roept Susan van stop the car, I think I saw a fin. En rent de auto uit. En ja, ik ren ook de auto uit en zie ook de fin. Erg dicht bij het strand. De fin verschijnt nog drie keer en is dan verdwenen. Dat was echt tof om te zien!

Als afsluiter van onze roadtrip hebben we nog drie dagen een hostel in Port Adelaide gehad. Hierna ging ik naar Perth en Susan naar Sydney alvorens naar huis te gaan.
Dit betekende ook een afscheid na 2 maanden veel omgang gehad te hebben en 2 weken samen gereist. En nu vind ik afscheid nemen nooit leuk, maar na zoveel samen gereist te hebben is het helemaal niet leuk. Maar in dit geval hebben we het een C U later genoemd :) Wat overigens geldt voor veel van de goodbyes die ik gehad heb tijdens mijn reis.

Perth en de rest volgt in het volgende verslag. Alweer een maand geleden overigens dat ik daar aankwam! Dus ik heb nog wat typewerk open staan hahaha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 04 Dec. 2013
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 4975

Voorgaande reizen:

11 December 2013 - 14 Juni 2014

Australia / New Zealand

Landen bezocht: