Een nieuw verslag - Reisverslag uit Exmouth, Australië van PeterS2014 - WaarBenJij.nu Een nieuw verslag - Reisverslag uit Exmouth, Australië van PeterS2014 - WaarBenJij.nu

Een nieuw verslag

Door: PeterS

Blijf op de hoogte en volg

22 April 2014 | Australië, Exmouth

Hoi allemaal,

Het is nu wel heel lang geleden sinds het laatste reisverslag. Een maand of twee als ik het goed heb. Dus hierbij een samenvatting van wat er in de tussentijd allemaal gebeurd is.

Ik dacht een week of 3 geleden ook een heel verhaal getypt te hebben en opgeslagen op de telefoon. Maar toen ik het later af wilde maken en posten bleek het niet opgeslagen te zijn. Naja, sorry voor dat. Maar dat verhaal is dus weg. In dit verslag de korte versie van dat verhaal plus meer.

Ondertussen ben ik alweer een tijdje terug in Australië. In het laatste verslag was ik nog in Dunedin, Nieuw Zeeland. Laat ik daar beginnen.
Dunedin was leuk om een paar dagen te verblijven. Niet superbijzonder, maar gewoon leuk om gezien te hebben. Wat wel bijzonder was, is dat ze daar de steilste straat ter wereld hebben. Die heb ik uiteraard bewandeld van beneden naar boven. Leuke uitdaging en goed voor de kuitspieren haha.

In Dunedin kwam ik oud Queenstown roommaatje Susan uit Ierland ook weer tegen. Dus ook even samen met haar Dunedin verkent en rondgekeken naar advertenties voor campervans in Australië. In Queenstown bleek dat we beiden de Great Ocean Road en een sharkdive in Australië willen doen. Dus waarom niet een stukje samen reizen? Het bleek wel betaalbaar en in onze beide schema's te passen, dus het plan hebben we laten staan, om later op terug te komen.

Verder ben ik in Dunedin bij een tentoonstelling van honderd jaar motoren geweest. Daar stonden de eerste motorfietsen uitgestald van rond 1902, eigenlijk een fiets met een motor, tot modern spul. Tof om te zien!

Na Dunedin ben ik met een 4 uur busreis teruggegaan naar Queenstown. Echt mijn favoriete plek in Nieuw Zeeland en ik wil daar zeker weten vaker heen gaan. Gezien het zo tof en relaxed is daar heb ik een dag of tien tot twaalf in een hostel gezeten daar. Heerlijk relaxed hostel aan het meer. Super.
Hier weer geremeet met Susan en nog een paar toffe mensen uit Nederland leren kennen. Iris en AC. Humor was dat Iris mij herkende van een foto van een andere reisgenoot. We bleken samen met dezelfde persoon in de bus gezeten te hebben haha. En ook humor is dat zowel met Iris als AC het eerste kwartier van het gesprek in het Engels was. Toen viel ineens iets op in 1 van onze accenten dat we beiden Nederlands moesten zijn. Maar dat is mooi, wil mijn Nederlandse accent zoveel mogelijk kwjtraken.

Deze keer in Queenstown was onvergetelijk. Wat ik gedaan heb:

- een dag een motorfiets huren en heerlijk rondtouren op een Suzuki V strom.

- Ik heb de Canyon Swing gedaan. Een cliffjump van 60 meter vrije val die overgaat in een schommelbeweging. Je kunt verschillende manieren kiezen om naar beneden te gaan. Ik wilde iets spannends, gezien ik al 2 keer een Nevis Swing gedaan heb. Hierbij heb ik gekozen voor "the chair". Waarbij je in een tuinstoel achterover in de Canyon valt. Awesome.

- Ik heb samen met Susan een nachthike gedaan. Namelijk we hebben de Ben Lomond bewandelt / beklommen at nighttime om de sunrise te zien. Begonnen om 2 uur snachts en terug in het hostel rond 1 uur smiddags. Ik was kapot na de wandeling. Hier bleek ook dat mijn wandelsokken teveel knellen boven de enkels, waardoor ik met behoorlijke spierpijn in mijn been naar beneden geklommen ben. Dus voortaan heb ik ook bij het hiken mijn korte zomersokken aan. Dan krijg ik geen last van mijn been.

- En het meest toffe wat ik ooit gedaan heb..... de Nevis Bungie.... De hoogste bungiejump in Nieuw Zeeland. 134 meter vrije val....zoooooooooooo gaaaaaaaaaffffffff!!!!!!!!!!!!! Die wil ik zeker nog eens doen. Voor ik vertrok richting het zuiden leek het me niks om een bungie te doen. Vooral het head down idee trok me niet aan, met al het bloed dat naar je hoofd gaat. Maar iedereen die hem gedaan heeft kwam zo enorm enthousiast terug....ik wist dat ik spijt zou krijgen als ik hem niet gedaan had. Dus gedaan en het was beter dan de swings en de skydive die ik gedaan heb. En ja....laten we voor de eerste bungie dan ook gelijk maar voor big gaan. Dus de hoogst mogelijke optie gekozen.
Ik schreeuwde bij het naar beneden gaan en was out of breath voordat ik beneden was haha. Dus een tweede schreeuw..... en ja....toen voelde ik het bungiekoord ingrijpen. Heerlijk gevoel om een paar keer op en neer te stuiteren wanneer beneden.

- Op mijn laatste dag in QT ben ik met de shotover jet meegegaan. Een jetboat ride over een rivier die door de canyon gaat. Erg leuk! Het is bedoeld om je wat adrenaline te geven, maar na alle andere adrenaline activiteiten was dit voor mij gewoon een relaxte boottrip in een snelle boot. Maar nog steeds prima vermaak.

Na Queenstown was het op richting het noorden van het Zuidereiland. Naar Kaikoura als eerste stop en als laatste stop Christchurch.
In Kaikoura alweer geremeet met Susan en samen een Dolphin swim gedaan. Dit houdt in dat je met een boot de zee opgaat naar een groep dolfijnen die daar leeft en dan met snorkelgear ermee gaat zwemmen.
De dag erna stond een walvistour gepland. In dit geval kon je potvissen spotten. Ook die hebben we gezien. Maar het was niet zo bijzonder als het dolfijnen zwemmen, gezien je slechts een stukje van het beest ziet en dan alleen de staart als die weer onder water gaat. Maar wel leuk gezien te hebben.

Wel, Kaikoura was het voorlopige afacheid tussen mij en Susan. Drie weken later zouden we weer remeeten in Australië. Voorlopig afscheid genomen en toen ging ik met de bus naar Christchurch. Mijn laatste stop in Nieuw Zeeland.
Het is echt een hele mooie stad. Maar zo zonde en sad om te zien dat zoveel kapot is na de laatste aardbeving. Het duurt ook nog jaren voordat het weer in oude staat hersteld is. Kan nog wel 25 jaar duren is mij verteld.

Wel, dat was mijn laatste stop in Nieuw Zeeland. Vanaf Christchurch ging ik met het vliegtuig naar Melbourne toe. Toch wel met dubbele gevoelens, want Nieuw Zeeland is echt supertof!!!! Zo gaaf, maar ook sad om Nieuw Zeeland vanuit de lucht te bekijken. Ik wilde eigenlijk wel langer blijven....

En dan kom je aan in Australië, Melbourne. Wat een verschil met Nieuw Zeeland! En dat is niet goed bedoeld. De prijzen voor de hostels zijn een heel stuk hoger, boodschappen zijn duurder, wifi is niet zoals in NZ included bij je YHA overnachting, ondanks dat ik een membership card heb, en ik vond het de eerste dagen niet leuk om daar over straat te lopen. Veel en veel te druk.
Het eerste hostel waar ik was koste iets van 37 dollar per nacht, waar in Nieuw Zeeland 24 - 28 normaal is en dan heb je WIFI included. 30 is duur daar. En het hostel zat te ver lopen vanaf het centrum. Maar na een paar dagen acclimatiseren, rondlopen en mooie plekken vinden vond ik Melbourne toch wel tof. Maar het was niet zoals Sydney waarbij ik gelijk vanaf de eerste dag al iets had van "wow, wat gaaf hier".

De eerste dag in Melbourne geremeet met Rina, die ik in Sydney al heb leren kennen. Leuk om elkaar na een hele lange tijd weer tegen te komen! Die avond samen gegeten bij een Italiaanse pizzaria met een chagrijnige eigenaar en de dag erna samen een wasje gedraaid.
Verder ben ik ook van hostel verhuist, omdat die slechts 29 dollar per nacht was ofzo. Maar dat vond ik geen geweldig hostel. Was er gelukkig maar een paar nachtjes, want next op het programma was Tasmania!
Ik had het plan om van Melbourne naar Devonport te gaan met de nachtferry. Dat leek me een erg leuke ervaring, maar toen ik de prijzen zag dacht ik van laat maar. Vliegen naar Hobart bleek veel goedkoper te zijn en dat dus gedaan.

Iets wat wel goedkoop is in Australië is het huren van een auto in Tasmanie. Voor zo'n 320 dollar had ik daar elf dagen een auto. En nog een mooie en nieuwe auto ook! Een Nissan Pulsar met slechts iets van 24.000 km op de teller. Ik heb er 3200 bij opgedraaid.
Tasmania lijkt wel enigszins op NZ, dus ik voelde me daar al gauw thuis. Mooi tussenstation tussen de rest van Australia en NZ als je net uit NZ komt. De wegen zijn daar vrijwel nergens recht. En dan noemen ze het een highway. Haha. Ik heb me daar dus wel vermaakt. Ook een mooie plek om een motor te huren weet ik nu.
In Tasmania ben ik bij convict sites geweest. O.a. Port Arthur en de oude coal mines. Ik heb een Tasmanian devil reservaat bezocht en naast Tasmanian devils ook verschillende soorten vogels en kangaroos gezien. Hierbij ook de kangaroos gevoerd. Dat was humor haha.
Ook ben ik naar de top van Mount Wellington gereden en hierbij heb je een prachtig uitzicht op Hobart. Als bonus was ik daar tijdens de sunset en heb daar dan ook een hele mooie sunset gezien. Om vervolgens de stad te zien met duizenden lichtjes.
Verder heb ik de oostkust gevolgt richting Launceston. Een hele mooie stad! De noordkust heb ik gevolgt langs allerlei leuke plaatsen. Eentje daarvan is Penguin. Leuke plaats met een groot penguin standbeeld en alle vuilnisbakken zijn in penguin stijl.
Toen was het tijd om de westkust te volgen, terug naar Hobart.
Tijdens mijn laatste 2 dagen nog geremeet met Susan in Hobart en we hebben samen nog wat meer van Tasmania verkent. O.a. een enorme dam gezien bij een paar grote meren in het zuidwesten. De Gordon dam.
Op mijn laatste dag zijn we samen naar Mount wellington gereden, daar in de auto geslapen om vanaf daar de sunrise te zien. Beautiful! :)
En ja, zo'n Nissan is ook prima om in te slapen. Ik heb dat in Tasmania zo'n 5 keer gedaan. Scheelt hostel kosten.

Toen was het terug van Hobart naar Melbourne. In een duur YHA hostel in het centrum. Wel een hele mooie plek dus. Maar niet iets om weken lang te blijven met prijzen van rond de 38 dollar per nacht. Wel een perfecte plek als je slechts een maand op reis bent, maar niet als je het een half jaar vol wilt houden zonder te werken.

In Melbourne ben ik ook naar de Formule 1 geweest. Hier heb ik mij 4 dagen super vermaakt op het circuit.
Leuk om ook de Australische V8 supercars te zien en te horen. Misschien hadden die dingen nog wel een mooier geluid dan de nieuwe formule 1 motoren. Klonk leuk, maar je hebt geen oordoppen meer nodig nu als je naar de formule 1 gaat.
Het mooiste geluid echter kwam van de FA 18 van de royal air force die elke dag overvloog en een demonstratie gaf.

Verder ben ik in Melbourne naar de St Kilda pier gegaan. Hier kun je s avonds een grote pinguïn kolonie zien. Pinguins blijven leuk!
Het Melbourne aquarium was ook erg leuk. Met hier o.a. ook heel veel verschillende soorten pinguins, een 5,5 meter Saltie (zoutwaterkrokodil) en haaien.
Nadat ik me een paar dagen vermaakt heb in Melbourne weer geremeet met Susan. Samen een campervan uitgezocht voor onze trip van Melbourne naar Adelaide via Port Lincoln en de road trip begonnen.
Het verslag daarvan volgt in mijn volgende blog.

Groeten!

  • 22 April 2014 - 11:10

    Tom:

    Leuk man! Niet in de friendzone belanden he? ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 04 Dec. 2013
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 4974

Voorgaande reizen:

11 December 2013 - 14 Juni 2014

Australia / New Zealand

Landen bezocht: